ارمنستان

اگر دوست دارید به یکی از کشور های اطراف ایران سفری داشته باشید، پیشنهاد ما به شما کشور ارمنستان میباشد.

ارمنستان کشوری در شمال ایران و جنوب منطقه قفقاز است که در طول سال دارای دو فصل بهار و تابستان میباشد . با اینکه ارمنستان زمستان های پر بارشی دارد ولی به هیچ وجه تصور سرمای سختی را نداشته باشید چرا که این کشور به دلیل قرار گرفتن در بین کوه ها از همه طرف، به هیچ عنوان بادهای سرد ندارد و برف، چیزی به جز ارمغان برف بازی و لذت بردن از منظره ای سفید پوش را ندارد.

حال به نکاتی هر چند کوچک برای راحتی بیشتر در سفر میپردازیم .

نکته اول: در هنگام خرید چانه بزنید.در ارمنستان نیز مانند اکثر کشور های اطراف ایران قیمت هایی که مغازه داران و حتی تاکسی ها به دیگران اعلام میکنند قابل شکسته شدن است و با کمی چانه زنی میتوانید خرید خود را با قیمتی بسیار بهتر از قیمت پیشنهادی فروشنده تهیه نمائید.(توجه داشته باشید که فروشگاه های زنجیره ای بزرگ و سوپر مارکت ها از این قائده مستثنی هستند و این موضوع صرفا در گالری ها ، بوتیک ها ، دستفروش ها و تاکسی ها امکان پذیر است)

نکته دوم: سوار تاکسی های با پلاک زرد شوید. این تاکسی ها دارای تاکسی متر میباشند که مبلغ شروع حرکت 600 درام است . حتما در زمانی که سوار تاکسی شدید به تاکسی متر اشاره نمائید و به راننده بگوئید زیرو تا تاکسی متر برای شما فعال گردد. به این شکل حداقل نیمی از هزینه ای که برای تاکسی کنار گذاشته بودید را برای تفریحات دیگر پس انداز میکنید.لازم به ذکر است که بهتر است در هنگام سوار شدن به تاکسی یک نقشه از مسیر ارمنستان را داشته باشید تا از روی نقشه مقصدتان را به راننده نشان دهید . در غیر این صورت برای پیدا کردن آدرس ممکن است دچار مشکل شوید (همیشه کارت هتلتان در جیبتان باشد).

نکته سوم: برای رفتن به مناطق دیدنی، تفریحگاه ها، رستوران ها و کافی شاپ ها حتما از لیدرتان درخواست تور آپشنال کنید. اگر خودتان به صورت مستقیم بخواهید بعنوان مثال جایی مانند دریاچه سوان بروید باید در حدود 50 دلار هزینه تاکسی، 20 دلار هزینه ناهار، 1 دلار برای هر بار استفاده از سرویس بهداشتی و ... بپردازید در صورتی که تور لیدر به دلیل داشتن قرارداد با مجموعه های مختلف، این گشت را با ناهار و استفاده از تمام خدمات (بجز تفریحات آبی) برای شما با مبلغ 30 تا نهایتا 40 دلار انجام میدهد.یا مثلا شما میخواهید از یک رستوران با کیفیت یا کلاب شبانه استفاده نمائید. در صورتی که خودتان مستقیم به کلاب یا رستوران بروید برای مبلغ ورودیه 3 تا 5 هزار درام باید بپردازید و در صورت بروز مشکل هیچ کس از جای شما خبر ندارد اما تور لیدر شما با همان مبلغ میتواند تمام کارهای شما (حتی گرفتن تاکسی از درب هتل تا رستوران یا کلاب) را برای شما انجام دهد و دیگر نیازی به هزینه اضافی برای تاکسی ندارید و هیچ نگرانی ای هم از بابت بروز مشکل نخواهید داشت چرا که تور لیدر به صورت کامل در اختیار شماست و به زبان ارمنی نیز مسلط است.

نکته چهارم: به هیچ عنوان از دست فروشها غذا و نوشیدنی نخرید. دستفروش ها به دلیل اینکه بتوانند غذای ارزانتری به مشتری های خود بفروشند، از مواد اولیه نامرغوب برای تهیه غذا و نوشیدنی استفاده مینمایند و میل کردن چنین غذاهایی برای سلامتی زیاد جالب نسیت.

حال اگر اهل خرید هستید به این متن خوب توجه کنید.

ایروان مال: این فروشگاه زنجیره ای هایپر مارکتی شبانه روزیست که تقریبا در تمام شهر ایروان دارای شعبه است . در این فروشگاه همه چیز ، از مواد خوراکی تا پوشاک و ... موجود است.البته به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود بجز مواد غذایی از این فروشگاه ها چیز دیگری تهیه نمائید چون به شدت از بابت هزینه نا معقول است.

به هیچ عنوان انعام ندهید!!! ارمنی ها از گرفتن انعام به شدت بیزار هستند و این کار را توهین به خود محسوب میکنند.

ساس: فروشگاه های زنجیره ای ساس نیز شبانه روزی فعالیت میکنند ولی صرفا فروشگاه های کوچک هایپر مارکت هستند . لازم به ذکر است که تعداد شعبه های فروشگاه های ساس از ایروان بال بیشتر است.

تاشیر: فروشگاه تاشیر یک پاساژ بزرگ لوکس با انواع برند ها میباشد . یک طبقه از این فروشگاه اختصاص به طلا فروشی دارد و یک طبقه مختص انواع رستوران میباشد. آدرس این فروشگاه روبروی هتل سیلاچی میباشد.

روسیا مال: این پاساژ بی نظیر را از دست ندهید. ورودی این فروشگاه جنب ایستگاه مترو میدان جمهوریست . با اینکه اکثر تور ها شما را به این پاساژ نمیبرند ولی در صورتی که بازدید هر چند کوتاهی از این پاساژ داشته باشید میتوانید انواع لباس های برند روس را از این فروشگاه با قیمتی استثنائی تهیه نمائید.

بازار ورنی ساچ: این بازار محلی جای خوبی برای خرید صنایع دستی کشور ارمنستان است . آدرس آن حد فاصل میدان جمهوری تا مترو این میدان و روبروی کلیسای گریگوری مقدس میباشد . پیشنهاد میکنیم در زمان بازدید از این کلیسای زیبا سری هم به این بازار بزنید تا آنچه که دوست دارید را داشته باشید.

دالما: مرکز خرید دالما یک مجموعه خرید و تفریح دو طبقه ی بزرگ و وسیع در نزدیکی میدان جمهوریست. این پاساژ بزرگ دارای انواع فروشگاه های برند، عطر و ادکلن، رستوران، سالن بولینگ و ... است . در کی میتوان گفت یکی از بهترین مجموعه ها در ایروان در این مجموعه میباشد.

از خرید که بگذریم میرسیم به بحث شیرین رستوران گردی

خوشبختانه در ارمنستان غذا ها باب طبع ما ایرانی هاست . به همین دلیل شما میتوانید یک رستوران گردی بی نظیر را در مدت اقامت خود در ارمنستان داشته باشید. ما به صورت کلی تعدادی از این رستوران ها را خدمت شما معرفی میکنیم:

رستوران ایرانی آرش: این رستوران در کنار هتل سیلاچی واقع شده و یکی از بهترین رستوران های ایرانی این منطقه میباشد. شما میتوانید با هزینه ای اندک از انواع غذا های ایرانی این رستوران لذت ببرید.

فست فود تاشیر: این فست فود زنجیره ای بهترین پیتزا ها را با ارزانترین نرخ به شما ارائه میدهد .

سوپ سپاس: این سوپ فروشی یکی از بهترین ها در ارمنستان است. کافیست به راننده تاکسی بگوئید سپاس سوپ و شما را جلوی این رستوران پیاده کند . چیزی که این سوپ را جالب میکند این است که سوپ داغ درون نان گرد خالی شده سرو میشود. به این معنی که ظرف سوپ شما نیز خوردنیست.

رستوران پاروانا: اگر دنبال گذراندن یک شب لاکچری هستید، حتما از لیدر خود بخواهید شما را به رستوران پاروانا ببرد . هزینه ورودیه این رستوران بین 13 تا 15 هزار درام است اما بعد از ورود متوجه میشوید که 100% ارزش پرداخت این هزینه را داشته است. این رستوران با اجرای موسیقی زنده به زبان های ارمنی ، انگلیسی و در مناسبت های خاص مانند نوروز فارسی و اجرای برنامه های بینظیر آتش بازی و ... شبی عالی را برای شما رقم خواهد زد . چیز جالب در مورد این رستوران این است که اکثر ارمنیان ساکن ایروان جشن عروسی خود را داخل این رستوران و در بین افراد غریبه برگزار میکنند و اگر خوش شانس باشید در زمان رفتن به این مکان، در یک جشن عروسی نیز شرکت خواهید کرد. همچنین غذاهای متنوعی که شامل مرغ کنتاکی،کباب گوشت و مرغ ، نوشیدنی ، میوه،انواع پیش غذا و دسر و ... روی میز شما میآید که یک لحظه هم احساس کم بودن غذا نخواهید کرد.

رستوران قفقازی: این رستوران فضای جذابی ایجاد نموده که مختص خانواده ها و دوستانیست که دوست دارند در جمع شخصی خودشان از غذا خوردن لذت ببرند به این صورت که هر میز در یک فضای پارتیشن بندی شده مجزا قرار دارد.

رستوران کی اف سی: این مجموعه رستوران زنجیره ای جهانی دیگر نیاز به تعریف ندارد . بهترین مرغ های کنتاکی با فرمول اختصاصی کی اف سی را با نرخی عالی در این رستوران میل کنید و از تجربه کی اف سی لذت ببرید.

فست فود مستر گیروس: این فست فود یکی از بهترین فست فود های ارمنی را به شما ارائه مینماید. حتما امتحان کنید.

در آخر باید بگوییم، ارمنستان بسیار فرا تر از چیزیست که در فکر ماست.

 نویسنده: سینا صادقی